Alternativní metody
CANISTERAPIE - LÉČBA PSEM
Tato podpůrná terapie využívá příznivého působení na celkové zdraví dětí. Je určena pro děti s různým tipem postižení:
- mentální
- výchovné problémy
- smyslové vady (zrak, sluch)
- psychosomatická onemocnění (noční pomočování)
- agrese
- děti z úzkostnými stavy
- pohybové vady (DMO, poruchy koordinace pohybu, poruchy jemné a hrubé motoriky,..)
- hyperkinetický syndrom
- Downův syndrom, chromozomální aberace
- Autismus, Aspergerův syndrom
Cílem je:
- zlepšení komunikace u dětí pomocí volání na psa jeho „jménem“, opakování povelů „sedni, lehni, přines…“
- sociabilita u mentálně postižených
- stimulace k pohybu neaktivních dětí bez zájmu
- zklidnění u hyperaktivních a jinak neklidných dětí
- zlepšení emocionality
- zmírnění svalového a psychického napětí
- snížení psychosomatických projevů
- pomoc při navazování kontaktů i mezi dětmi (vrstevníky)
- procvičování motorické dovednosti:
- jemná motorika:
- vyčesávání psa
- odměňování psa
- manipulace s postroji
- hrubá motorika:
- vedení psa přes překážky
- přechod lavičky
- podlézání a překračování psa
- slalom mezi určenými body
- polohování (svlečené dítě leží na přikrývce a k němu se položí dva psi, kteří svým zahříváním přispívají k uvolnění spasmů, prokrvení a celkové relaxaci)
- rozvoj ostatních smyslů (u dětí se smyslovými vadami)
- zklidnění a soustředění (u dětí s hyperkinetickým syndromem)
Tato léčba probíhá za stálého dozoru pedagoga, osobního asistenta a psovoda. Se speciálně cvičenými psi k nám dochází sdružení „Psí pac z podkrkonoší“. Děti jsou velice nadšené, spokojené a na psí návštěvu se vždy moc těší. Terapie probíhá jednou za 14 dní střídavě ve třídě „ptáčků“ a „medvídků“ v dopoledním bloku. Trvá cca 1:15 hod.
FACILITACE - MÍČKOVÁ AUTOMASÁŽ
Metoda, která vhodným a příjemným způsobem ovlivňuje psychický a následně i zdravotní stav celého organismu. Děti provádějící míčkovou automasáž si uvědomují jednotlivé části svého těla, stimulují aktivní body, jsou aktivní při provádění masáže, učí se technice (pod dohledem a instrukcí pedagoga), sami ji vykonávají, pokud jim to zdravotní stav dovolí (s pomocí os.asistenta). Měkké pohlazení míčkem vede ke zklidnění a jejich celkovému uvolnění.
Je vhodným alternativním doplňkem komplexní péče o děti s různými zdravotními problémy (astma, alergie, hyperaktivita, dýchací potíže, spasticita…). Pomocí klidu a uvolnění je možné nejen harmonizovat organismus ale i zlepšit psychiku.
Terapie u nás v MŠ probíhá jednou za 14 dní (5 dnů v týdnu)
- každé dítě má svoji podložku
- cvičí pouze ve spodních kalhotkách
- dítě má svůj vlastní míček
- před vlastním cvičením se děti vyčůrají a vysmrkají (uvolnění dýchacích cest)
- masáž probíhá za doprovodu relaxační hudby
- masáž začíná v kleče (srovnání páteře), masáž hlavy (obličej, uši), masáž v oblasti krku, klíční a hrudní kosti
- poloha vsedě: masáž nohou (koleno, kotník, lýtko, prsty, nárt, chodidlo) střídavě L a P noha
- poloha na břiše: masáž provádí dítě dítěti směrem od hlavy přes záda, hýždě, nohy, chodidlo a zpět. Po té se děti vymění
- po masáži děti leží na zádech, mají zavřené oči, volně dýchají a relaxují
U dětí s těžším postižením masáž provádí asistent a učitelka. Celková masáž trvá cca 30 min.
OROFACIÁLNÍ MASÁŽ - MASÁŽ OBLIČEJE A HLAVY
Tato masáž vede ke stimulaci obličejových svalů-horního a dolního rtu, tváří, brady, čela a uší. Vede k navození dobrého pocitu z dotyku při stimulaci bodů a svalů, ale i k celkovému zklidnění dítěte. Masáž provádíme u dětí s různým zdravotním postižením (vady řeči, mentální postižení, hyperaktivita, aspergerův syndrom, DMO, Downův syndrom, u dětí se sníženým svalovým bonusem, chromozomální aberace ADHD). Tuto individuální činnost provádíme v rámci dopoledního bloku 4x týdně.
Vlastní masáž:
- uvolnění dýchacích cest (smrkání)
- dítě sedí na židli s masážní podložkou
- hlavu má opřenou o učitelku, která sedí za ním a masáž provádí
- sedí v rovné poloze a chodidly se dotýká podlahy, ruce má volně položené do klína
- masáž začíná od čela směrem k bradě
- po skončení masáže zahříváme pomocí „zahřátých“ dlaní (třením o sebe) dětem tváře, uši a oči.
Dochází tím ke zlepšení prokrvení promasírovaných svalů v obličeji. Masáž trvá cca 15 min.
HIPOTERAPIE - REKONDIČNÍ JÍZDA NA KONI
Tato metoda je určena pro děti s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením. Hippoterapie představuje pro děti se spec.potřebami jednu z forem rehabilitace. Po fyziologické stránce jednoduchá cvičení na koních, vedená adekvátně k formě postižení a věku dítěte, výrazně posilují drobné paravertebrální svalstvo nezbytné ke správnému držení těla, uvolňují spastické adduktory stehenních svalů, procvičují koordinaci pohybu a správné dýchání. Při hippoterapii je velmi důležitá stimulace a zapojení všech svalů dítěte při trojrozměrném pohybu koně v kroku. Dalším významem je psychická stránka, kdy přímý kontakt s živým tvorem, pohyb zvířete a tělesné teplo působí na děti blahodárným a uklidňujícím účinkem.
Docházíme s dětmi do jezdeckého oddílu TJ Labe Hostinné, kde každých 14 dní absolvujeme rekondiční jízdu.
Děti jezdí bez sedla pouze na hřbetu koně, aby lépe cítily a vnímaly teplo a pohyb koně.
- učitelka jde vedle koně, dítě přidržuje a určuje jednotlivé cviky v průběhu celé jízdy
- dítě má chráněnou hlavu po dobu jízdy jezdeckou přilbou
- jízda trvá cca 15 min./jedno dítě
Dětem přináší jízda značnou spokojenost a nosíme koním sušený chléb a jablka.
ERGOTERAPIE - KERAMICKÝ KROUŽEK
Probíhá v naší MŠ každých 14 dní. Děti pomocí keramické hlíny vytváří své výrobky, které v průběhu roku si buď odnesou domů, nebo je nabízíme k prodeji např. na vánočních trzích. Jedná se o výrobky s různou tématikou. Rozvíjí tak svoji fantazii, představivost, zručnost, sebevyjádření, procvičují jemnou motoriku a smyslové vnímání.
Děti tvoří pomocí předlohy, kterou připraví pedagog a nebo vymýšlí a tvoří samy dle vlastní představy a fantazie.
- dítě si samo zpracuje svůj díl keramické hlíny (procvičení jemné motoriky)
- válečkem si vyválí plát
- pomocí různých vykrajovaček, šablon, ozdobných knoflíků a jiných předmětů vytváří různé výrobky
- pomocí spojovací hmoty „šlikru“ pospojuje jednotlivé části výrobku k sobě (jemná motorika)
- po dokončení práce si děti vše umyjí a uklidí
Výrobky necháme vyschnout několik dní a poté je společně s dětmi očistíme a připravíme na výpal. Ergoterapie též velice pozitivně působí na psychiku dítěte.